A felvilágosodás eszmerendszere és főbb képviselői
A felvilágosodás a XVII. ÉS XVIII. század filozófiai
mozgalma,a feltörekvő polgárság eszmerendszere.
Előzménye a természettudományok fejlődése és az, hogy a korábbi vallási alapú
világképet, melynek lényege a változatlanság, elavultnak tartották. Úgy
gondolták minden fejlődik és változik. A zsarnokságon alapuló feudális állam
helyett, szabadságon alapuló államban hittek. A polgárság társadalmi, politikai
mozgalmai már nem művészeti vagy vallási, hanem filozófiai eszméket használnak
önmaguk elméleti megalapozásául. A felvilágosodás képviselői elvetették a
hittételeket, mégsem lettek vallástalanok, kidolgozták a deista felfogást,
isten teremtette a világot, de tovább nem avatkozik bele a működésébe, ezért
nincs szükség egyházra. Angliából indult el, majd Franciaországban teljesedett
ki először.
A
felvilágosodás eszmei gyökerei:
·
empirizmus:az ismereteink végső forrása
a tapasztalat
·
racionalizmus: a világ az ész alapján
ismerhető meg
A francia felvilágosodás szemléletét őrző
hatalmas összefoglaló munka, az Enciklopédia
A
felvilágosodás egyik alapvető politikaelmélete a szerződéselmélet:
· John Locke államelméletében az
alkotmányos monarchiát állította példaképül, felfogása szerint minden ember
rendelkezik veleszületett természetes jogokkal, melyek egy részéről lemond a
társadalom működőképessége érdekében (társadalmi szerződés). A szerződésekkel
az ember elfogadja, hogy saját maguk illetve a közösség megóvás érdekében a
társadalom által hozott törvények szabályozzák tetteiket. Az államnak azonban
cserében biztosítania kell az alapvető emberi jogokat(az élet, szabadság,
tulajdon védelme), és azt, hogy a polgárok ellenőrizhessék a hatalmat. Ha az
uralkodó a szerződést semmibe veszi, a népnek jogában áll a szerződést
felbontani és elmozdítani a zsarnokot.
=Tehát a társadalmi szerződések értelmében az emberek és az állam közt szerződés jön létre, a nép bizonyos jogait az államra ruházza át, amely cserébe megvédi a külső támadásoktól és a belső jogsértésektől.
· Montesquieu megfogalmazta a hatalmi ágak
felosztásának elméletét: a törvényhozás, végrehajtás, igazságszolgáltatás
egymástól függetlenül működik, egymás kölcsönös ellenőrzésére épül. A népnek
joga van a hatalom ellenőrzésére, de csak a polgárok egy szűkebb
csoportjának(vagyoni cenzus)
A társadalmi szerződések értelmében az emberek és az
állam közt szerződés jön létre, a nép bizonyos jogait az államra ruházza át,
amely cserébe megvédi a külső támadásoktól és a belső jogsértésektől.
· Rousseau elvetette a társadalmi
szerződést,a nép közvetlen hatalmát
hirdeti. Szerinte, ha mindenki rész vesz a döntéshozatalba, így a többségi
döntés maga a közjó, nincs szükség ellenőrzésre. Az egyéni szabadságot alá kell
rendelni a közjónak.
A kidolgozásban segítségemre voltak/ Források:
Történelem érettségi témavázlatok II. Emelt szint - B. Mátyus Gyöngy – Bori István;
Száray Miklós – Történelem tankönyvek
Megjegyzések
Megjegyzés küldése