A klebelsbergi oktatás-és kultúrpolitika
·
Klebelsberg
Kunó elfogadtatta a politikai elittel, hogy a magyarság felemeléséhez és régi szerepének visszaszerzéséhez a Kárpát-medencében csak a népesség kulturális
szintjének emelésével az úgynevezett kultúrfölény fenntartásával lehetséges. A
képzett, művelt munkaerő az ország gazdasági fejlődésének is fontos
alapfeltétele.
·
A
kultúrfölény biztosítása az alapok megszilárdításával, a népnevelés és
népoktatás fejlesztésével tűnt elképzelhetőnek: mindenkinek meg kellett
tanulnia írni-olvasni, számolni és a nemzeti kultúrát és történelmet is meg
kellett ismernie.
·
Minisztersége
alatt: Elemi iskolák: számos új iskola, tanterem, tanári lakás épült,
népiskolai törvényt vezettek be, bevezették a kötelező 8 osztályos általános
iskolát, bevezették a leventeképzést (bújtatott katonai kiképzés). Középfokú
oktatás: ÚJ ISKOLAÉPÜLETEK, korszerűsítették a tananyagot, biztosították a
magas színvonalú tanári gárdát, az állami alkalmazottak gyerekeit ösztöndíjakkal
támogatták, vallási-erkölcsi nevelés, kötelező testnevelés. Egyetemi oktatás:
új egyetemvárosok jöttek létre, a pozsonyi egyetem Pécsre, a kolozsvári
egyetemek Szegedre költöztek. Kötelezővé tették, hogy az alkalmazotti álláshoz
kelljen érettségi, a felsőfokú diploma a középréteghez tartozást jelentette,
sikeres érettségi után az ember egyetemre mehetett.
·
Mindezek
eredménye, hogy jelentősen nőtt a magasabb iskolai végzettségűek száma,
csökkent az analfabetizmus, Európa színvonalú oktatás jött létre, több magyar
is részesült Nobel-díjban.
A kidolgozásban segítségemre voltak/ Források:
Történelem érettségi témavázlatok II. Emelt szint - B. Mátyus Gyöngy – Bori István;
Száray Miklós – Történelem tankönyvek
Megjegyzések
Megjegyzés küldése